9 juli 2008

Min Cykelkärra!

Kort om gästen: Gustav och jag lärde känna varandra i mitten av 90-talet. Då var Gustav en riktigt grym skejtare. Idag är han pappa och DJ med en makalös fingertoppskänsla för både gammal och ny elektronisk musik. Gustav ligger bland annat bakom Svenska Musikklubben och Dans Dakar (fd Pop Dakar) och har till sitt blogginlägg ärat oss med en mixtape som får mig att vilja ge mig ut och köpa en cykelkärra redan idag.

"Den ena halvan av året som vi kallar sommar är en otroligt tacksam tillvaro. Om man masar sig upp i tid förstås. Gör du det så kan man, tro det eller ej, befinna sig utomhus från runt 09.00 på morgonen till 18.00 på kvällen. Bara man har ett syfte. I mitt fall handlar det att om mina två barn (Hedda och Buster) inte kommer ut ur vår trånga lägenhet innan 10.00 vänder de fullkomligt uppochner på hela lägeheten. När det är avklarat går de över till att slåss med varandra med den där intensiva hatkärleken som bara finns syskon emellan.

Förra sommaren investerade jag och frugan in en cykelvagn för barn, den är min räddning. Nu har det gått ca 2 veckor in på min sommarledighet och jag börjar få rutin på dagarna. Cykelkärran är nu redan förpackad med ett filtar, strandleksaker, bollar, badringar och andra saker som man kan behöva dit man kommer. Idag var femte dagen i rad jag disciplinerat kommit ut på gården efter niobläcket, spänt fast ungarna i vagnen och sakta rullat ut mot nya äventyr.

Med termosmuggen fastsatt i styret och mp3 spelaren laddad cyklar jag runt till olika parker i närmiljön. Då, när jag sakta glider fram så händer det. Ideérna kommer som aldrig annars till klubbkvällarna och vilka band man borde köra tillsammans. Uppslag till galna och helt självklara mixningar av låtarna jag just nu lyssnar mest på. En tråd tas upp. Ett sammanhang bildas som senare på kvällen och sent in på nätterna sätts i praktiken framför de digitala skivspelarna i form av mixtapesskapande. Fast då är det inte en vit tråkig skärm jag ser utan husen, träden, parkerna och himlen jag under dagen tagit intryck av.

Här får ni ljudet jag hört under mina senaste cykelturer, varsågod att lyssna och skapa era egna bilder!

boomp3.com

Tracklist:
1. Jean Michel Jarre – Rendez Vouz 4
2. spAce – Airforce
3. MGMT - Electric Feel My Shit (Leif Edit)
4. Digitalism – Idealism (A - Trak Remix)
5. Kebekelektrik - War Dance
6. Simian Mobile Disco – Hustler (UK edit)
7. Familjen – Huvudet Mitt I Sanden
8. MGMT Electric feel (Justice Remix)


Gustav Sundh © 08