30 juli 2008

David Shrigley, Kristina Lugn & trams

Kort om gästen: David och jag träffades på inspelningen av Varan TV 2. Jag gjorde "bakomfilmen" som säkert finns på YouTube. David är lika begåvad som han är produktiv. Det vill säga - enormt. Jag antar att jag generar honom en aning när jag säger det, men Davids meritförteckning är snudd på overklig. Förutom att vara utbildad arkitekt och en av medlemmarna i Varanteatern (Varan TV 1& 2 och hundratals shower), gör han reklamfilm (SEB), musikvideos, illustrerar för SVD´s kulturdel. Som konstnär har han ett tjugotal separt- och samlingsutställningar bakom sig. I augusti spelar han den rosade enmansföreställningen "Svart tulpan" Kilen, Kulturhuset.

"Jag inspireras av Kristina Lugn och av konstnären David Shrigley därför att de tar udden av livets storslagenhet och viktighet på ett sätt som gör livet ännu mer storslaget och viktigt. Och så inspireras jag av trams. Det tramsas för lite inom alla områden tycker jag. Allting ska vara så bra och det är inte alltid så kul. Broder Daniel ger också ständig inspiration."

David Wiberg © 2008