2 juli 2007

Vänner som gör det dom vill

Kort om gästen: Jag och Maria gick på gymnasiet tillsammans. Redan då visste man att hennes röst och känsla skulle ta henne vida. Som ett ljus. Så rent av bra. Så självklart och fantastiskt. Därför var det ett slags kärt återseende när Maria hade lust att vara med här och berätta om en sak som inspirerar.

"Det som inspirerar mig allra mest till att göra det jag vill är vännerna runt omkring som gör det dom vill.

I sommar har Maia (Hirasawa) inspirerat mig otroligt. Om man undgått att missa senaste singeln Gothenburg måste man knappa in maiahirasawa.com på browsern och lyssna. Alla som någon gång förälskat sig i Goa gubbar och Kopparmärra lär falla pladask för den här låten. Det gjorde jag. Men så är jag ju också hemligt förälskad i Paddan.

Emil Svanängen är också en vän som gör vackraste nanana-musiken och ger ifrån sig små, små puffar av inspiration. Just nu tar han världen med storm med bandet Loney, dear men jag minns en konsert på Landet som jag och ett trettiotal andra till vår stora förtvivlan inte kom in på för att det var smockfullt. Där står vi besvikna och trumpna och vilka kommer inte ut på trottoaren om Emil, Oskar, Nils och Thomas för att spela hits som The city, the airport och I love you (in with the arms) för sina senkomna vänner och fans innan de går på scen. Det var magiskt."

Maria Andersson © 07