17 juni 2007

Handarbete

Kort om gästen: Ulrika Grönérus har skapat Andyland tillsammans med Alexandra Giertz . De dök upp som anonyma läsare av min blogg med ett mejl där de berättade om sin idé. Det var kärlek vid första ögonkastet.

"Jag blir otroligt inspirerad av handarbete. Och då menar jag inte att utföra det själv, för det kan jag tyvärr inte, men jag tycker väldigt mycket om handgjorda saker och imponeras och inspireras av människor som är duktiga på att tillverka saker själva. Det kan vara att sy kläder, tillverka smycken, sticka, göra väskor, måla tavlor… Bäst är små butiker där butiksinnehavaren sitter bakom disken och tillverkar. Och jag blir otroligt lycklig över att få något egentillverkat i present. Jag tycker förstås inte att allt handgjort är snyggt men det ger en väldigt speciell känsla när det är gjort för hand och med omsorg. En känsla av kreativitet, lust, närhet, koncentration och lite kärlek. En av mina favoritplatser för slösurfing är Etsy, där kan man hitta hur många snygga, coola, roliga, gulliga och smaklösa handgjorda prylar som helst."

Ulrika Grönérus © 07