19 juni 2007

Gamle Floraer

Kort om gästen: Jag upptäckte Katrine genom att hon lämnade en kommentar här på bloggen. Hennes själfulla och ibland lite melankoliska illustrationer är fullkomligt underbara. En norsk källa av inspiration som jag tackar min blogg att jag kommit i kontakt med.

"Jeg inspireres av gamle Floraer. Små, slitte bøker av eldre årgang med detaljerte botaniske tegninger og beskrivelser av plantenes navn, familier og andre spesielle kjennetegn. Jeg har funnet noen slike floraer i bruktbutikker og loppemarkeder, og har dem stående i bokhylla ved arbeidsplassen slik at jeg ofte kan ta en titt i dem. Blant plantenavnene finner jeg underlige, poetiske ord:

Myrkongle, Gulldusk, Kjempe, Turt, Tysbast, Dvergmispel

Et ord kan ofte være nok til å få nye ideer og kunstnerisk inspirasjon, noe jeg kan bygge videre på når jeg tenker ut en setting eller en tittel til egne bilder.

Impatiens, Iris, Jasione, Juncus, Juniperus


Det er så godt å bare bla i bøkene, la øynene hvile på de botaniske illustrasjonene som er så detaljerte og konkrete. Slik ser naturen ut, hvert lille blad og karakteristikk er tatt med. Jeg fascineres også av botanikken som fag. Det å systematisere og kategorisere naturen for å prøve å forstå den. Botanikere gjennom tidene har studert og samlet blomster og planter, de har lett etter pefekte eksemplarer av artene og gitt dem navn og tilhørighet. Botaniske illustratører har deretter sittet i timesvis og tegnet av de forskjellige artene. Og jeg tror de har gjort det med en god porsjon lidenskap. "

Katrine Kalleklev © 07