22 maj 2007

Karen Blixen

Kort om gästen: Jag och Håkan Waxegård pratade om Karin backstage på Hultsfred. Vi hade båda sett hennes framträdande på Bingo Royale och slagits av hur bra hon är. Att hon genomlevt en fantastisk utveckling och nu befinner sig vid en punkt där det bränner till. Jag tror många känner så.

"Jag inspireras av Karen Blixen. Åtminstone så som hon framställs i Den afrikanska farmen, en av de absolut bästa böckerna jag vet.

Hon var en så enormt tuff, orädd och osentimental kvinna. Men samtidigt hade hon den här överkänsligheten för skönhet som en äkta konstnär har. Hon läste in så mycket i det afrikanska landskapet, jag brukar hata naturskildringar men naturskildringarna i Den afrikanska farmen är det bästa i hela boken.

Hennes språk, hennes livshållning, hennes okonstlade men ändå svindlande vackra språk, är fantastiskt inspirerande."

Karin Ström © 07